Bez sprzedaży, świat biznesu nie mógłby istnieć. Na rynku cały czas prowadzona jest sprzedaż. Zarówno ta bezpośrednia i dosłowna, jak i ta subtelniejsza, prowadzona przez artystów i osoby oferujące nam swoje usługi z przeróżnych branży. Skuteczna sprzedaż wymaga pewnych umiejętności, które pozwolą na nawiązanie odpowiedniej relacji z klientem i przekonanie go, że to właśnie u nas będzie w stanie znaleźć produkty lub usługi, spełniające jego oczekiwania.
Zachowuj spokój i kulturę osobistą
Brzmi banalnie? A jest jednym z najważniejszych czynników, pozwalających na nawiązanie relacji z klientem. Będąc opanowanym, uprzejmym i kulturalnym, na pewno wywrzesz pozytywne wrażenie na osobie, z którą chcesz przeprowadzić transakcję. Ważne jest, aby klient czuł, że jest traktowany przez nas w sposób podmiotowy, nie przedmiotowy. Nie daj się ponosić emocjom – to nigdy nie wygląda profesjonalnie, co przekłada się na spadek wyników w sprzedaży.
Staraj się stworzyć swoją markę
Posługując się własnym imieniem i nazwiskiem, stajemy się wiarygodniejsi dla swoich klientów. Oczywiście, pracując w dużej firmie i świadcząc usługi w czyimś imieniu, nie zawsze będzie to możliwe. Budując relację z klientem i dokonując sprzedaży, starajmy się podkreślać, że jesteśmy jednostką, osobą, która też jest żywym człowiekiem, a nie anonimowym przedstawicielem dużej korporacji.
Uważaj podczas targowania się
Jeżeli w przeprowadzanym przez ciebie procesie sprzedaży, dopuszczasz możliwość zejścia z ceny, rób to z głową. Zbyt duże obniżki mogą bowiem zniechęcić klientów. Skoro jesteś gotowy pójść na ustępstwo, to jakiej jakości (lub jakiej wartości) jest oferowany przez ciebie produkt? Staraj się być konkurencyjny, ale pamiętaj, że na sprzedaży masz zarabiać. A nie tylko uzyskiwać wyniki.
Naucz się być przekonujący
I to bez posługiwania się tanimi bajerami i pustymi frazesami, które można dowolnie dopasowywać do sytuacji. Chcąc prowadzić efektywną sprzedaż, postaraj się wczuć w rolę klienta. Zastanów się, jakie korzyści może on odnieść kupując od ciebie dany produkt lub usługę. Staraj się podchodzić do sprawy w możliwie praktyczny sposób. Bez teoretyzowania, zbędnego zachwalania i udawania, że sprzedawana przez ciebie rzecz odmieni życie wszystkich, którzy ją kupią. Autentyczność jest w cenie.
Miej czas i okazuj cierpliwość
Klient nie może poczuć, że jesteś zniecierpliwiony lub znudzony spotkaniem. Umawiając się bądź pewien, że masz wystarczająco dużo czasu, aby na spokojnie sfinalizować transakcję. Pokaż swojemu rozmówcy, że jest dla ciebie ważny, że zależy ci na tym spotkaniu i na waszej relacji biznesowej. Udziel wyczerpującej odpowiedzi na ewentualne pytania i nie trać cierpliwości.
Okazuj szacunek swoim partnerom biznesowym
Choć to również może wydawać się banalne, nie lekceważ tego punktu. Nie wciskaj swoim rozmówcom kitu, nie staraj się ich oszukiwać, bądź punktualny i profesjonalny. Nie marnuj cudzego czasu. Dzięki temu będziesz w stanie nawiązać z klientami satysfakcjonujące relacje, pozwalające na wysoką i skuteczną sprzedaż.